با شنیدن اسم گل نرگس اولین چیزی که در ذهن ما خطور می کند بوی خوش و روح بخش این گیاه زیباست. گلی که با رنگ های سفید و زرد لطافت خود را به نمایش می گذارد. این گل زیبا که از دسته گیاهان پیازی است، در فصول سرد پاییز و زمستان شروع به رویش می کند و در بهبهان استان خوزستان به فراوانی یافت می شود و در کشور ولز گل نرگس به عنوان گل ملی شناخته می شود.

علاوه بر زیبایی گل نرگس، بوی خوش این گل، در بهبود خلق و خو و تقویت روحیه بسیار موثر می باشد. همچنین برای سینوس ها مفید است و از سرما خوردگی جلوگیری می کند. پرورش گل نرگس نیاز به حوصله و دقت زیادی دارد، اما اگر علاقه زیادی به این گل زیبا دارید و قصد دارید با دست خودتان گل نرگس را بکارید و آنرا پرورش دهید با ما همراه باشید تا راهنمایی های لازم را برای پرورش گل نرگس برای شما عزیزان عنوان کنیم:

انواع گل نرگس

گل نرگس در انواع مختلفی وجود دارد اما رایج ترین نوع آن در ایران نرگس شیراز و نرگس شهلا هستند. شیپور وسط گل نرگس پررنگتر از گلبرگ های آن می باشد. گل نرگس با توجه به نوع آن در زمان های متفاوتی گل می دهد، مثلا نرگس شیراز در اواخر پاییز تا اواسط بهار گل می دهد و نرگس شهلا که دارای گلبرگ های زرد رنگ است و شیپور بزرگی در وسط گلبرگ هایش دارد، در اواخر زمستان تا اوایل بهار گل می دهد.

خاک مناسب برای  پرورش گل نرگس

گل نرگس که چزء گیاهان پیازی می باشد دوستدار خاک سبک است و خاک های سنگین برای آن مناسب نیست. اگر قصد کاشتن گل نرگس در باغچه را دارید استفاده از کودهای حیوانی برای آن مناسب است. برای کاشت گل نرگس در گلدان ورمی کمپوست کود مناسبی است. در صورتی که خاک مورد استفاده شما خاک رس است،  توصیه می شود کمی شن به آن اضافه کنید.

آبدهی مناسب برای گل نرگس

این گل زیبا علاقه زیادی به آبیاری ندارد و برای گل دادن باید کمی خشک باشد. در صورت آبیاری زیاد، برگهای گل نرگس بیش از حد بزرگ می شوند و گل نمی دهند. نرگس برای گلدهی نیاز به نور آفتاب در برخی از ساعات روز دارد. این گل در هوای سرد ماندگاری بیشتری دارد.

نکاتی در مورد پیاز گل نرگس

توصیه می شود پیاز گل نرگس را در فصل پاییز تهیه کنید، همچنین مهم است که پیازی که انتخاب کرده اید بدون هیچ گونه آسیب یا خراشی باشد. پیاز بزرگ برابر است با گل نرگس بزرگ! گل نرگس دو مدل پیاز دارد. یک نوع آن دارای یک دماغه(نوک) و دیگری دارای دو دماغه(نوک) می باشد.

نوع دوم گل های بزرگتری را به بار می آورد. پیاز نرگس شما باید ریشه داشته باشد، ساقه سبز در بالای پیاز برای کاشتن مناسب نیست. ممکن است شما پیاز را تهیه کرده باشید و کاشت آنرا به روزی دیگری موکول کنید، در این حالت پیاز گل نرگس را در یخچال قرار دهید ، محل نگهداری پیاز گل نرگس باید فاقد گاز اتیلن باشد. گاز اتیلن موجب می شود پیاز گل نرگس گل ندهد. جالب است بدانید سیب حاوی مقداری گاز اتیلن می باشد.

نکاتی برای پرورش گل نرگس

  • مناسب ترین ظرف برای کاشت گل نرگس گلدان سنگی یا سفالی است. زیرا این گلدانها به دلیل سنگین بودن مانع از حرکت گل ها به یک سمت می شوند.
  • سعی کنید یک گلدان عمیق برای کاشت پیاز گل نرگس انتخاب کنید زیرا هنگام کاشت، بایستی پیاز گل نرگس، 5 سانتی متر از هر طرف با دیوار گلدان فاصله داشته باشد.
  • در کف گلدان مورد نظر برای کاشت گل نرگس روزنه ایجاد کنید تا عبور آب براحتی صورت بگیرد.
  • بهتر است قبل کاشت گل نرگس پیاز آن را برای دو ساعت در آب ولرم قرار دهید. توجه داشته باشید فقط انتهای پیاز در داخل آب باشد.
  • نیمی از گلدان را خاک بریزید تا دو سوم پیاز گل نرگس زیر خاک قرار بگیرد و دور پیاز با خاک پوشیده شود.
  • گلدان را در زیر نور خورشید قرار داده و به آن آب بدهید.
  • بعد از گذشت دو الی سه هفته پیاز گل نرگس شروع به رشد می کند. آبیاری را متوقف کرده تا ساقه ها از زیر خاک نمایان شوند.
  • هنگامی که مشاهده کردید ساقه گل رشد خود را آغاز کرده آبدهی را شروع کنید و اجازه ندهید هیچوقت بصورت کامل خشک باشد.
  • تا هنگام باز شدن گل ها هر دو هفته یکبار از کود تقویتی مخلوط با آب برای گلدان استفاده کنید.
  • در زمان های آبدهی توجه داشته باشید گلدان گل نرگس شما زیر تابش نور مستقیم نور خورشید نباشد.
  • اگر نگران هستید که ساقه گل شما کج رشد کند از قیم برای کمک به آن استفاده کنید.

چرا گیاه نرگس من گل نمی دهد

محل نگهداری پیاز گل باید فاقد گاز اتیلن باشد . گاز اتیلن موجب بی بار شدن پیاز گل نرگس می شود و گل ندادن گل نرگس را در پی دارد. سیب ها حاوی گاز اتیلن هستند. پیاز برای گل دادن به عوامل ایجاد انگیزش زمستانه نیازمند هستند. از هر پیاز پایه ای به طول 30-40 سانتی متر تولید می شود. برای بهاره سازی باید پیاز در پاییز کشت شده و در دمای 6-8 درجه سانتیگراد به مدت 8-10 هفته در شرایط تاریکی نگهداری شوند و تحت شرایط نور و یا تاریکی متناوب قرار گیرند.