گر علاقه مندید که بدانید چه کارهایی باید برای نگهداری شمعدانی انجام دهید تا گل های بیشتری بدهد این متن را بخوانید. راهنمایی های این نوشته به شما کمک می کند تا از گل شمعدانی خود به بهترین شکل نگهداری کنید تا یک شمعدانی پرگل داشته باشید.

با نحوه نگهداری از گل شمعدانی برای گل دهی شمعدانی با ما همراه باشید.

برای گلدهی شمعدانی به نکات زیر توجه کنید

مهمترین نکته برای گل دهی شمعدانی رسیدن نور کافی به آن است شمعدانی جزو گل هایی است که به نور کافی نیاز دارد و در طول روز نیاز دارد که حداقل 8 ساعت در معرض نور آفتاب قرار بگیرد. البته باید توجه کنید که نور بیش از حد و مستقیم خورشید اگر خیلی داغ باشد نه تنها در گلدهی شمعدانی تأثیر ندارد بلکه باعث می شود گل دهی شمعدانی کم شود.

در ادامه شما را با شرایط مطلوب برای گل دهی شمعدانی آشنا می کنیم:

نحوه آبیاری گل شمعدانی

یکی از عوامل اساسی برای اینکه گل شمعدانی گلدهی خوبی داشته باشد این است که به درستی آب داده شود. شمعدانی های رونده و عطری نیاز به آب بیشتری دارند اما به طور کلی بهترین زمان برای آبیاری شمعدانی زمانی است که سطح خاک آن تا حدودی خشک شود.

گلدهی شمعدانی

اما نباید بگذارید خاک شمعدانی برای مدت طولانی خشک باقی بماند بلکه باید به محض اینکه خاک به سمت خشک شدن رفت گیاه را آبیاری کنید. شمعدانی آب را به شدت جذب می کند بنابراین آب دادن بیش از حد شمعدانی باعث می شود این گل آب زیادی که بیش از توانش می باشد را جذب کند و برای آن خوب نیست.

در زمستان و روزهای سرد آبیاری یک‌بار در هفته گل شمعدانی کافی است و در روزهای گرم روزی یک‌بار آبیاری کفایت خواهد کرد.

نور مناسب برای گل دهی شمعدانی

همان طور که گفتیم شمعدانی برای اینکه گل بدهد نیاز به آفتاب و نور خورشید دارد. شمعدانی به نور مستقیم نیاز دارد، اما اگر شدت آفتاب زیاد است گیاه را از آن دور کنید. این گیاه اگر در سایه قرار بگیرد هیچ‌گاه گل نمی‌دهد پس آن را در پشت پنجره‌های جنوبی خانه قرار دهید تا نور به‌اندازه کافی به آن برسد.

گل شمعدانی نیاز به یک نور معمولی و مستقیم آفتاب دارد و این باعث می‌شود که گلدهی گیاه بهتر باشد، ولی توجه داشته باشید که بصورت ناگهانی گیاهان را از مکانی با نور کمتر به مکانی که به طور کامل در معرض نور خورشید قرار دارد منتقل نکنید زیرا گیاه شما دچار سوختگی می شود برای حل مشکل کم نوری شمعدانی آن را به آرامی به محل های با نور زیاد و مستقیم منتقل کنید.

درجه حرارت مناسب برای گل دهی شمعدانی

بهترین دما برای شمعدانی 10 تا 15 درجه سانتی‌گراد است. بهترین درجه حرارت برای اینکه شمعدانی به گل دهی برسد در مورد شمعدانی عطری کمی متفاوت است. شمعدانی عطری به دمای 5 تا 10 درجه نیاز دارد تا گل بدهد.

نکته مهم دیگر برای نگهداری از شمعدانی و گل دادن آن این است که هوای اطراف شمعدانی باید به خوبی جریان داشه باشد و اگر در منزل از شمعدانی نگهداری می کنید باید به تهویه هوای اطراف آن توجه کنید.

 به‌طور کلی شمعدانی گیاهی است مخصوص آب و هوا معتدل و کمی مرطوب. در زمستان‌ها و شب‌های پاییزی که هوا خنک است؛ بهتر است شمعدانی را به خانه آورده و در گلخانه نگهداری کنید.

خاک مناسب برای اینکه شمعدانی گل بدهد

بهترین خاک برای نگهداری از شمعدانی که باعث می شود گل های بیشتری بدهد خاکی است که سنگین باشد به شکلی که دو قسمت خاک برگ، چهار قسمت خاک باغچه یا خاک لومی، دو قسمت کود گاوی پوسیده شده و دو قسمت شن یا ماسه باشد.

خاک شمعدانی بهتر است دارای مقادیر کافی کود نیز باشد که در ادامه توضیح می دهیم.

کود مناسب شمعدانی

کوددهی مناسب شمعدانی باعث می شود گل قدرت بیشتری داشته باشد و در نتیجه زودتر به گل بنشیند. برای آنکه رشد گیاه بهتر باشد نیاز است تا کود دهی را هرماه با غلظت کم ۵ گرم در لیتر به مصرف گیاه برسانید و یادتان باشد شمعدانی در فصل سرد سال نیازی به کود و تغذیه مصنوعی ندارد.

تغذیه و کوددهی شمعدانی با یک کود ساده و کمپوست، باعث شادابی و پر گلی شمعدانی شما در چهار فصل سال (از تابستان تا شروع فصل سرما) می‌شود.

نکته مهم در کود دهی این است که اگر این کار بیش‌از اندازه انجام شود رویش گل‌ها کم شده و بیشتر شاخ و برگ تولید خواهد شد.

گیاه شمعدانی را با استفاده از کودهای گیاهان آپارتمانی و گل دار مانند سه بیست از بهار تا پاییز به صورت منظم کوددهی کنید، شمعدانی های گلدار هنگام گلدهی در فواصل منظم با کود کامل کوددهی شوند.

هرس کردن شمعدانی

از هرس کردن شمعدانی غافل نشوید که این عمل باعث به گلدهی رسیدن شمعدانی خواهد شد، هرس شمعدانی در فصل مهر یا آبان باید انجام شود به این شکل که با قیچی شاخه های اضافی آن را بچینید.  گل های پژمرده را سریعا از گیاه جدا کنید تا انرژی گیاه صرف گیاهان درحال پژمره شدن نشود.

اگر موارد بالا را به خوبی رعایت کنید گل شمعدانی شما به زودی گل می دهد. گلدان شمعدانی در همه فصل ها گل می دهد و اگر شرایط نگهداری آن مطلوب باشد تقریبا همیشه می تواند گل داشته باشد.