از کجا بفهمیم گل ما سالم نیست؟

گل نماد زیبایی و لطافت است و به دلیل شادابی که به انسان منتقل می کند همه ما به گلها علاقه مندیم. پرورش گلهای خانگی علاوه بر زیبایی به تصفیه هوا و تقویت روحیه نیز کمک شایانی می کند .اکثر ما در منزل و یا محیط کار از چندین گل و یا گیاه آپارتمانی نگهداری میکنیم که مورد علاقه و توجه ما هستند. در مواردی پیش آمده که شما مشاهده می کنید گل شما طراوت و زیبایی اولیه خود را ندارد و با تغییراتی مواجه شده است. این تغییرات شامل زردی برگهای گلدان شما، ریختن برگها، کم شدن شاخه ها و مواردی ازین قبیل میباشد.ما در اینجا به شما را راهنمایی میکنیم که مشکلات گیاهای آپارتمانی خود را شناسایی و در صدد رفع این مشکلات برآیید. با ما همراه باشید:

ممکن است گلی شما خریداری می کنید از ابتدا دچار مشکل وبیماری باشد. توصیه ما به شما این است که هنگام خرید گیاه آپارتمانی بخوبی آنرا بررسی کنید و از سلامت آن مطمئن شوید.

رایج ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی

برای اینکه متداول ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی را بشناسید متن زیر را بخوانید. مشکلات گیاهان آپارتمانی با کمی دقت در برگ های گیاه به راحتی مشخص میشود. همچنین بررسی پشت برگها نکته مهمی است زیرا حشرات در پشت برگها پنهان میشوند. نکته بعدی بررسی ساقه و ریشه گیاه است. ساقه گیاه باید سفید رنگ باشد.ریشه های تیره و کم پشت برای گیاهان نشانه خوبی نیست.

از کجا بفهمیم گل ما سالم است و مشکلی ندارد

قبل از خرید نسبت به سلامت گیاه و نبود علایم بیماری روی آنها اطمینان حاصل کنید. معاینه را از برگ ها مخصوصاً برگ های جوان که رنگی روشن دارند آغاز کنید در برگ های جوان علائم بیماری و ضعف به سرعت و روشنی آشکار می شوند. به خاطر داشته باشید که پشت برگ ها را هم معاینه نمایید یعنی جایی که حشرات برای تجمع آنجا را دوست دارند. از آوردن گیاهانی که دارای حشرات رو و زیر برگ ها ، ساقه ها و یا ریشه های خود هستند و همچنین ساقه‌ها و ریشه های پوسیده دارند ، به محل نگهداری گل و گیاه خود خودداری کنید. علاوه بر بررسی شکل ظاهری گیاهان (ساقه، برگ و گل) ریشه آن‌ها را نیز بررسی کنید. توجه داشته باشید که ریشه‌ها باید به رنگ سفید باشند و ریشه‌های کم پشت و تیره نشانه خوبی نیست. وجود حشرات روی گیاهان میتواند آسیب جدی به گیاه آپارتمانی شما وارد کند. حشرات موجب انتقال باکتری و ویروس از گیاهی به گیاهان دیگر میشوند و یک گیاه دارای آفت میتواند گیاهان سالم مجاور خودش را نیز دچار کند.

بررسی رایجترین مشکلات گیاهان آپارتمانی و راه های برطرف کردن این مشکلات  اگر به پرورش گل و گیاه علاقه دارید و گیاهان آپارتمانی را در منزل خود نگه میدارید باید همواره به ظاهر گیاه خود توجه کنید و به نکات زیر توجه داشته باشید تا از سلامت گیاه خود مطمئن شوید:

1. گیاهان کم پشت با گل های کم

دلیل: نور کم و ضعیف یکی از رایج ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی کم پشت شدن گل ها است. در بیشتر موارد گیاهان آپارتمانی روزانه به 14 ساعت نور خورشید نیاز دارند. برخی از گیاهان به نور زیاد و برخی به نور کمتری احتیاج دارند. ما باید شناخت کافی از گل خود و احتیاجات آن داشته باشیم. در اکثر موارد کم پشت شدن گیاه به دلیل نرسیدن نور کافی به گیاه است.

2. قهوه ای شدن نوک برگها

دلیل: کود یا آفت کش زیاد، خاک خشک، دمای پایین، هوای داغ، نمک انباشته یا فاسد شدن ریشه یکی دیگر از رایج ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی قهوه ای شدن نوک برگ ها می باشد. کود دادن به گیاه الزامی است اما اگر بیشتر از نیاز گیاه مصرف شود به آن آسیب میرساند که معمولا به قهوه ای شدن نوک برگها منجر میشود.البته موارد دیگری مثل خاک خشک و دمای پایین نیز میتواند دلیلی برای قهوه ای شدن نوک برگها باشد.

3. خال روی برگها

وجود خال روی برگ ها یکی از مشکلات رایج گیاهان آپارتمانی است. برای پیشگیری از خال دار شدن گیاه باید تهویه هوا را بیشتر کنید یعنی فاصله بین گلدان ها را زیاد کنید و مواظب باشید که هنگام آبیاری، آب روی برگ ها نپاشد. خال روی برگ نشاندهنده این است که گیاه شما به اکسیژن بیشتری نیاز دارد.

4. زرد شدن نوک برگ ها و سپس قهوه شدن آنها

یکی از معمول ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی برگ های زرد شدن نوک برگ ها است. برای حل این مشکل برگهای زرد شده را ببرید. از اسپری کردن آب به برگ ها اجتناب کنید.

5. رشد قارچ پودری سفید روی شاخ و برگ ها

مشاهده قارچ های پودری شکل روی گیاه نشاندهنده کپک زدن گیاه شماست. در صورتی که چنین موردی را مشاهده کردید تهویه هوای اطراف گلدان را بیشتر کنید و شاخ و برگ عفونی را قطع کنید.

6. برگ های سوخته

گیاهان آپارتمانی نیازی به نور مستقیم خورشید و تابش اشعه مستقیم ندارند.بعضی از گیاهان سایه دوست هستند و برخی به نور کامل یا متوسط احتیاج دارند. قرار دادن گیاهان پشت پنجره و در معرض تابش مستقیم نور خورشید باعث سوختگی برگ های گیاهتان می شود. همچنین، از قرار دادن گیاهان در کنار وسایل گرمایشی تا حد امکان خودداری کنید.

7. ریشه های نرم قهوه ای و سیاه

اگر مشاهده کردید که ریشه گیاه آپارتمانی شما به رنگ قهوه ای و سیاه درآمده و جنس نرمی پیدا کرده است نشانده این است که ریشه یا ساقه گیاه شما فاسد شده است. در مواجه با چنین مواردی ریشه های فاسد شده را قطع کنید و گیاه را به گلدانی تمیز انتقال دهید. همچنین از آبیاری بیش از حد آن خودداری فرمائید.

8. رشد نکردن و از ریخت افتادن گیاه

اگر مشاهده کردید که گیاه شما رشد خوبی ندارد و ظاهر اولیه خود را از دست داده است به این دلیل است که گیاه شما به نوعی کپک به نام بوتریتیس دچار شده است که یکی از مشکلات رایج گیاهان آپارتمانی است. برای حل این مشکل گیاه را ایزوله کنید و قسمت های عفونی آنرا ببرید. همچنین، تهویه هوا در اطراف گلدان را با افزایش فاصله بین گلدان ها، افزایش دهید.

9. گل های کم و شاخ و برگ زیاد

گیاهی که گل های آن کم شده و به شاخ و برگهایش افزوده شده ما را متوجه این موضوع میکند که گیاه کود نیتروژنی زیادی دریافت کرده است.گیاهان خانگی معمولا یک بار در ماه به کود نیاز دارند در ماه های سردتر این مقدار کمتر هم می شود. بنابراین همواره برای کود دهی برنامه مشخصی داشته باشید و در مصرف آن زیاده روی نکنید.

10. وجود سوراخهایی در مرکز برگ

وجود سوراخهایی در مرکز برگ یا در راستای لبه های برگ میتواند نشانگر بی توجهی و آسیب زدن افراد یا حیوانات خانگی به برگها باشد. نکانی مختصر در مورد خاک گیاه: • گیاهانی که دارای برگهای چند رنگی هستند اگر نور کافی دریافت نکنند برگهایشان به رنگ سبز در می آید. گلهای گیاهان گلدار در صورتی که خاک خیلی خشک باشد یا نور کافی به آنها نرسد، خشک شده و دچار ریزش میشوند. • خشک و ترد شدن برگهای زیرین گیاه نشاندهنده این است که دمای اتاق خیلی بالاست و یا خاک گیاه خیلی خشک است. • اگر غنچه های گل یا گیاه شما پیش از باز شدن میریزند به دو دلیل خشکی هوا و یا نرسیدن نور کافی به گیاه است. • آبیاری بیش از حد و یا خاک خیلی خشک باعث پژمردگی برگها میشوند.همچنین در یک روز داغ تابستانی ممکن است موقتا برگها پژمرده شوند. •  خاک بیش از حد مرطوب ، برگهای گیاه شما را پژمرده و به سرعت گیاه شما را دچار پوسیدگی میکند.