نبینی باغبان چون گل بکارد. چه مایه غم خورد تا گل بر آرد

پنجشنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۸، ۰۱:۳۰ ق.ظ ساناز محمدی
برای تقویت و رشد گیاه پتوس چه کارهایی میتوان انجام داد؟

برای تقویت و رشد گیاه پتوس چه کارهایی میتوان انجام داد؟

پتوس ، گیاه رونده آپارتمانی است که در محیط های گرمسیر رشد بهتری دارد ولی به دلیل سازگاری و مقاومت بالایی که دارد در خانه نیز امکان رشد آن وجود دارد ولی ااحتمال اینکه گل یا میوه بدهد در خانه به حداقل میرسد. این گیاه را میتوانید در سبدهای اویز و یا گلدانهای رومیزی بکارید. بهترین کیفیت تولید پتوس در کشور ما در محلات است و بیشترین حجم صادرات گل آپارتمانی را در محلات به خود اختصاص داده است. با اینکه نگهداری گیاه پوتوس بسیار آسان است اما برای اینکه رشد بهتری داشته باشد نیازمند رسیدگی و ایجاد محیطی مناسب میباشد. برای تقویت و رشد گیاه پوتوس باید مواردی را رعایت کرد که در اینجا به این موارد اشاره کرده ایم:

همچنین بخوانید: معرفی گیاه پتوس و روش نگهداری آن

مطالبی درباره تقویت و رشد بهتر گیاه پتوس

همیشه به این نکته توجه داشته باشید که گیاه پوتوس شما در محیط با نورکافی و مناسبی قرار گرفته باشد، برگهایی که رنگ سبز روشن دارند به نور بیشتری احتیاج دارند .شما روزانه یک یا دو نیم دور گلدان را بچرخانید تا در معرض نور خورشید قرار بگیرد باعث میشود تا گیاه پتوس شما در همه جهات رشد کند .در تابستان گیاهان حساستر را جابجا کنید تا در معرض تابش شدید نور خورشید قرار نگیرند.

برای گیاه پتوس خود شرایطی را محیا کنید تا بتواند آب را به مدت طولانی تری در خود نگه دارد. اگر گیاه پتوس شما زود به زود خشک میشود یک اسفنج خیس را کف گلدان قرار دهید و روی آن خاک بریزید و بعد گلدان را پر کنید. اسفنج بعث میشود آب برای مدت طولانی تری در گلدان شما ذخیره شود و حتی در صورت زیاد بودن آب گلدان، آب اضافی را به خود جذب میکند. خاک گلدانهای خانگی بعد از گذشت چند ماه خاصیت اولیه خود را از دست میدهند، بنابراین برای اینکه گیاه پتوس ما رشد و تقویت مناسبی داشته باشد باید در زمان مناسب خاک آن را تعویض کنیم. بهترین زمان برای تعویض خاک درست قبل از شروع دوره جدید رشد گیاه است که برای بیشتر گیاهان خانگی اول بهار است.

جالب است بدانید خواندن روزنامه برای گیاه به دلیل دی اکسید کربن موجود در تنفس شما باعث بهبود چرخه تنفسی گیاه پتوس شما میشود.

اگر قصد رفتن به سفر  و یا ترک منزل به مدت طولانی را دارید گلدان گیاه پتوس را خوب آبیاری کنید و آنرا مرتب  بدون وجود زیر گلدانی داخل سینک ظرفشویی روی یک حوله بزرگ قرار دهید.

اطمینان پیدا کنید که سوراخ کف گلدان با حوله شما که نمدار است در تماس است.حالااشیر آب سرد را باز بگذارید طوریکه آرام چکه کند و حوله را نمدار نگه دارد. به این ترتیب ریشه های گیاه شما اب را از طریق حوله نمدار جذب میکند.

در صورتی که قصد اسپری کردن برگهای گیاه پتوس خود را دارید این کار را صبح انجام دهید و هیچگاه زیر تابش مستقیم نور خورشید اینکار را انجام ندهید زیرا نور خورشید را تشدید میکند.

آبی که در آن تخم مرغ آبپز کرده اید به دلیل داشتن املاح برای رشد بهتر گیاه پتوس شما بسیار مفید است.

تکه هایی از یخ را به نحوی که با ساقه گیاه شما در تماس باشد روی گلدان قرار دهید، اینکار موجب آبرسانی ملایم به گیاه پتوس شما میشود.

تقویت گیاه پتوس

ریزه‏ کاریهای پرورش پوتوس:

گیاه پوتوس به قیم احتیاج دارد، برای اینکه بصورت بالارونده رشد پیدا کند آنرا به نخ ببندید .برای حفظ زیبایی و استحکام گیاه پتوس از قیم های خزه دار پیشنهاد میشود. برای درست کردن قیم خزه دار بصورت زیر عمل کنید: ابتدا لوله ای را داخل گلدان قرار دهید، خاک تهیه شده را به گلدان اضافه نموده و قسمتی از لوله که از خاک بیرون مانده را با خزه بپوشانید. برای محکم شدن خزه دور قیم آن را با نخ بافتنی بپیچید و زمانی که گیاه پوتوس را کاشتید ساقه اصلی را به خزه ببندید. هنگام آبیاری، آب را  روی خزه بریزید. ساقه گیاه پوتوس در صورتی که روی خزه قرار بگیرد ریشه میزند که ریشه ها در استحکام و رشد بهتر ساقه موثر است.

در صورتی که از این گیاه به صورت آویز استفاده کنید نیاز به قیم ندارد. برای اینکه گلدان پوتوس پرشاخ و برگ باشد تعدادی ازساقه‏‌های کشیده آن را به روش قلمه تکثیر نموده و قلمه‏‌های ریشه‏‌دار را درکنار بوته مادری بکارید.

  • اگر گیاه پتوس شما از ناحیه ساقه خم شده و برگهای زیادی از آن میریزد نشاندهنده تشنگی گیاه پتوس شماست. شما باید پتوس خود را آبیاری کرده و در محیط با دمای خنکتری قرار دهید.
  • نرسیدن نور و مواد غذایی کافی به گیاه پوتوس باعث میشود بین برگها فاصله ایجاد شود و ساقه گیاه بلند تر شود .
  • اگر در مرکز یا نوک برگهای پتوس لکه های قهوه ای یا سیاهی دیدید بخاطر تابش مستقیم نور آفتاب است. وجود لکه های برجسته تر در قسمت زیر برگها نیز با سم حشره کش نفوذی گیاه برطرف میشود.
  • اگر گیاه پتوس شما رشد چشمگیری نمیکند و برگهای جدیدی در آن مشاهده نمیکنید نشاندهنده این است که محیط گیاه شما خیلی سرد است. هوای سرد همچنین گیاه پتوس را دارای چین و چروک میکند .با انتقال گیاه به هوای گرمتر این مشکل برطرف میشود.
  • برای تکثیر و زیاد شدن گیاه پتوس با روش قلمه قطعاتی از قسمتهای زخیم ساقه را به طول 10 سانتی متر جدا کنید و داخل آب بگذارید و بعد اینکه ریشه ها قلمه زدند آن را در گلدان قراردهید.

چگونگی تکثیر پتوس و نحوه قلمه زدن این گیاه رونده و زیبا، جزء گیاهانی است که تکثیر آن به راحتی ممکن است. پس از ریشه دهی، تحمل گیاه در مقابل آشفتگی کم می شود، پس بهتر است در همان ابتدا قلمه‌ها را در گلدانی بکارید که در آینده امکان رشد کافی در آن وجود داشته باشد.

توصیه میشود تغذیه قلمه ها بعد از ریشه دهی کود مایع باشد. برای تکثیر قلمه‌ انتهای ساقه را به طول ۸ تا ۱۰ سانتیمتر، جدا کنید و انتهای قلمه را در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و یا اینکه هر۳تا ۵ قلمه را در گلدان با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست بذر بکارید. برای اینکه بتوانید گیاه پتوس خود را در محیط خانه و سرکار خود پرورش دهید از طریق ریشه دار کردن قلمه های سرشاخه و ساقه با طول 10 سانتی متر در آب و رطوبتی با دمای 21 تا 24 درجه سانتی گراد قرار دهید.      

گیاه پوتوس

۹۸/۰۶/۰۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
ساناز محمدی

نظرات (۶)

سلام و وقت بخیر ممنونم از مطالب مفیدتون 

ببخشید حدود یه هفته س ک من ی گلدون پتوس هدیه گرفتم 

توی این مدت هر س روز یک بار بعد از آبیاری کسی ک هدیه داد بهم  بهش اب دادم لب پنجره هستش نور خیلی زیادی بهش نمی‌رسه اما فک کنم کافیه چون لامپ اتاق هم بیشتر اوقات روشنه 

دو تا برگ کوچولو داشت ک غنچه زده بود اون اول الان باز شد اما ی برگ بزرگ زرد شده 😭و دو س تا برگ دیگه نکشون ی ذره ی کوچولو قهوه ای شده 

لطف کنید هم برای این زرد شدن و هم برای این قهوه ای شدن نکشون بگید ⁦♥️⁩⁦♥️⁩⁦♥️⁩⁦♥️⁩

مرسی ⁦♥️⁩⁦♥️⁩

سلام ببخشید.

من میخواستم بدونم که چطور پتوس رو بکاریم که پرپشت  باشع

ممنون میشم که راهنماییم کنید😘

سلام وقت بخیر 

میخواستم بدونم نوشابه دادن به گیاه تاثیر داره؟؟؟

سلام!راستش من گل رو در شرایط تابش غیر مستقیم قرار دادم و آب یاری و آب پاشی هم بهش میکنم.

اما گلم بازم برگ هاش میپلاسه و منم عذاب وجدان میگیرم چون من خریدمش و حالا مسئولم و نباید بذارم آسیب ببینه!

باید چی کار کنم و باید چه کودی بخرم و چه مواد مغذی مخصوص گیاهی در خاکش بریزم؟!!!! لطفا کمکم کنید!مرسی سپاس!

یلام واسه پتوس ابلغ وپتول لیمویی وپتوس ارتشی چه نوع کودهایی بدبم برگهاشون بزرگتر وشاداب تر بشه

ممنون بابت مطالب مفیدتون...فقط چکار کنیم برگ پتوس پهن باشه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی