دیدن گلی رونده و همیشه سبز با برگ های سبز و زیبا می تواند روحیه تازه ای به شما ببخشد.پوتوس یا (پتوس) نام گلی زیباست که در انواع مختلفی یافت می شود و قدرت تحمل بالای این گیاه و مقاومت آن در برابر آفات و رونده بودن آن باعث گردیده در بیشتر خانه های افرادی که به گل و گیاه علاقه دارند یافت شود.در ادامه با ماه مراه باشید تا به معرفی گل پوتوس، انواع آن و توصیه ها و آموزش هایی برای نگهداری از گل پوتوس را خدمت شما ارائه دهیم.

معرفی گیاه پوتوس انواع آن و شرایط نگهداری از این گل زیبا

با وجود اینکه نگهداری از پوتوس خیلی راحت و مناسب برای افرادی است به تازگی با گل و گیاه سروکار دارند ولی مثل همه موجودات زنده نیاز به مراقبت دارد .با خواندن این مطلب همه چیز را در مورد نگهداری این گیاه زیبا بدانید:

معرفی جامع و کامل گیاه پوتوس

پوتوس یا پتوس از خانواده گل شیپوری است. برگ های آن قلبی شکل هستند.این گیاه آپارتمانی رونده در محیط های گرم رشد و نمو پیدا میکند.این گیاه جذاب و زیبا شرایط رشد آسانی دارد و سازگاری بالایی با محیط دارد .پوتوس جزء گیاهانی است که در تصفیه هوا زبانزد است همچنین رطوبت محیط را افزایش داده و در مجموع هوای محیط خود را مطلوب می سازد و همچنین گیاهی است که در طراحی دکوراسیون استفاده زیادی از آن میشود.

آشنایی با خصوصیات و شرایط نگهداری مخصوص هر گیاه به ما کمک میکند تا علاوه بر بهره بردن از جنبه زیبایی و تزئینی گل ها از نگهداری و پرورش آنها لذت بریم. هر گیاهی نیازمند شرایط خاصی برای پرورش و نگهداری است ،گیاه پوتوس نیز از این قضیه مستثنی نیست . در اینجا بطور کامل با این گیاه آپارتمانی آشنا شوید.

انواع مختلف پوتوس

پوتوس طلایی

معروفترین نوع گیاه پوتوس ، پوتوس طلایی است که با توجه به اسمش برگهای زرد یا طلایی دارد و مرکز پرورش آن بخش های جنوب شرقی آسیاست. پتوس طلایی را میتوانید یک تا دو ساعت در نور مستقیم خورشید قرار دهید.

پوتوس طلایی

ملکه مرمر

رایج ترین نوع گیاه پوتوس ملکه مرمر است که رشد کندی دارد و رنگ برگهای آن مایل به سفید است. ملکه مرمر نگهداری سختی دارد به همین دلیل کمتر برای نگهداری در آپارتمان انتخاب میشود اما به دلیل رشد کندی که دارد برای فضای کوچک مناسب است.

پوتوس ملکه مرمر

پوتوس جید 

یکی از انواع گل پوتوس، پوتوس جید نسخه سبزی از ملکه مرمری است و به عنوان ملکه سبز شناخته میشود . برگ پوتوس جید با رنگ های سبز تیره، رنگارنگ و کرم مشخص میشود.

پوتوس جید

پوتوس نئون

یکی از زیباترین و کمیاب ترین گونه های پوتوس،پوتوس نئون می باشد که به پوتوس طلایی شباهت زیادی نیز دارد با این تفاوت که برگهای آن به رنگ سبز نئونی است.

گل پوتوس نئون

پوتوس نقره ای

پوتوس ساتین ، ابریشمی که به پوتوس نقره ای معروف است که تفوت اصلی آنها در رگه های نقره ای رنگی است که در برگ های آن مشاهده می شود،برگهایی تیره و سبز که رگه هایی نقره ای زیاد و یا کمی دارد.

پوتوس نقره ای

 آن-جوی

این نوع از پوتوس که رشد کندی هم دارد دارای برگهای سبز و سفید است و در مقایسه با پوتوس استاندارد برگهای کوچکتری دارد.

پوتوس آن جوی

باید ها نباید های نگهداری از گیاه پوتوس

نورمناسب برای پوتوس

گیاه پوتوس در محیط های مختلف نوری سازگار است و حتی نور کم را تحمل میکند ولی بهترین و مناسب ترین نور برای این گیاه نور متوسط است. این گیاه در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید . در فضای آزاد ، در سایه امکان رشد آن وجود دارد. این گیاه کمبود نور را با روشن کردن برگهای خود نشان میدهد در صورتی که مشاهده کردید برگها زرد و رنگ پریده شده اند نشان دهنده نیاز این گیاه به نور بیشتر است

نحوه آبدهی گل پوتوس

همواره خاک گیاه پوتوس را مرطوب نگه دارید اما به این نکته توجه داشته داشته باشید که در آبدهی به گیاه پوتوس زیاده روی نکنید .هنگام آبدهی توجه داشته باشید که حتما ریشه ها مرطوب باشند . در صورتی که مشاهده کردید برگ گیاه پوتوس پژمرده و یا قهوه ای شدند یعنی گیاه به آب بیشتری نیاز دارد .آبیاری بیش از حد نیز موجب پوسیدگی ریشه ای گیاه میشود و در صورتی که آبدهی زیاد باشد با زرد شدن برگ ها خود را نشان می دهند .زمانی که خاک پوتوس بین آبدهی ها خشک میشود به بهترین عمل خود میرسد. پوتوس در آب و خاک امکان رشد را دارد و در خاک نیز به خوبی شروع به نمو میکند .نکته دیگر اینکه پوتوس نباید زیاد در آب بماند مگر تکه ای جدا شده از آن باشد.گیاه آپارتمانی پوتوس

دما مناسب برای گل آپارتمانی پوتوس

گیاه پوتوس قادر به تحمل دماهای متوسط حتی کم  از ۵۵ تا ۸۵ درجه فارنهایت است اما به دلیل گرمسیری بودن این گیاه دماهای بالا و همراه با رطوبت را میپسندد.

سمی بودن پوتوس

گفته میشود گیاه پوتوس به ندرت سمی و کشنده هستند و خوردن آنها ممکن است به دلیل وجود کلسیم و اوکسالتس موجب استفراغ و سوزش در حیوانات خانگی و کودکان شود.

رایج ترین مشکلات گیاه پوتوس

این گیاه خانگی هیچ بیماری جدی ندارد و حشره ای در آن وجود ندارد با این حال در صورت شماهده آفت نیز مشکلات این گیاه به راحتی حل خواهد شد.

توصیه میشود بطور مرتب گیاه را بررسی کنید . و در صورت مشاهده آفت از یک دستمال آغشته به الکل استفاده کنید.

علل تغیییر ظاهری گیاه پوتوس به صورت خلاصه شامل موارد زیر می باشد:

  • برگ های رنگ پریده: به علت نور زیاد است و باید گل خود را محیط با نور کمتر انتقال دهید
  • زر شدن برگها: آبیاری زیاد و یا خیلی کم
  • کم رنگ شدن برگهای سبز: گل شما به نور بیشتری احتیاج دارد
  • مشاهده نقاط قهوه ای روی برگها: به دلیل آبدهی بیش از حد بوده  (بین هر ۲ آبدهی سطح گلدان باید خشک شده باشد)
  •  چین و چروک روی برگها: به دلیل وجود هوای سرد بوده و باید گلدان را به محیط گرمتری انتقال دهید
  • نقاط سفید رنگ روی گیاه: گل شما دچار آفت شده و باید از سم های آفت کش استفاده کنید
  • افتادن ساقه و برگهای پوتوس نشان دهنده خشکی بیش از حد گل شماست

اگر ریشه گیاه پوتوس صورت متمرکز باشد شما باید توجه داشته باشید که زمان مناسبی است تا خاک گلدان خود را تعویض کنید.

در صورتیکه برای آپارتمان و یا محل کار خود به دنبال گیاهی مقاوم هستید تا از زیبایی آن بهره مند شوید گیاه پوتوس مناسبترین گزینه برای شماست.