یکی از گل های معروف که در بیشتر خانه پیدا می شود گیاه آپارتمانی گل آلوورا می باشد زیرا به دلیل داشتن خاصیت سنتی این گل طرفداران زیادی دارد. گیاه آپارتمانی آلوئه ورا را می توان به راحتی در آپارتمان نگهداری کرد و شرایط خاصی برخوردار نمی باشد در ادامه به یکسری از نکات مهم برای نگهداری و پرورش گل آلوورا در آپارتمان به شما عزیزان آموزش می دهیم با ما همراه باشید.

گل آلوئه ورا

نحوه نگهداری از گل آلوئه ورا در آپارتمان

شکل ظاهری گل آلوئه ورا را می توان گفت به این صورت می باشد که با برگهای نیزه مانند، ضخیم، گوشتی، آبدار و پهن که دارای تیغ می باشد، اگر تیغ ها را از برگهای گیاه جدا کنید مشاهده می کنید که ژلی از این قسمتها ترشح می شود که  دارای خواص بی شماری است. بطور کلی آلوئه ورا گیاهی مقاوم با گل هایی زرد رنگ می باشد.

اصالت گیاه آلوئه ورا به مناطق مدیترانه ای و آفریقایی می رسد، در آفریقا به آلوئه ورا زنبق بیابانی یا صحرایی می گویند.
در برخی کشورها آلوئه ورا با نام هایی همچون "گیاه دارویی"،"گیاه ملکه"،" گیاه جاودانگی" شهرت دارد.
در ایران این گیاه بومی مناطق جنوبی کشور و استانهای سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان است و به دلیل مقاومتی که در شرایط گرم و خشک از خود نشان می دهد "صبرزرد" نامیده می شود.

طریقه نگهداری و پرورش گل آپارتمانی آلوئه ورا به صورت زیر می باشد:

خاک مناسب برای گل آپارتمانی آلوئه ورا

خاک برای تمامی گیاهان بسیار حساس و مهم می باشد پس بنابراین بهترین حاک را برای گیاه خود انتخاب کنید تا به خوبی رشد کند. بهترین خاک برای پرورش آلوئه ورا خاکی نرم با زهکشی بالا و حاصلخیزی متوسط است. البته آلوئه ورا گیاهی است که در هر خاکی به راحتی رشد می کند.

نور مناسب برای گل آپارتمانی آلوئه ورا

نورباعث رشد گیاه می شود ولی در برخی موارد باعث از بین رفتن گیاه می شود.آلوئه ورا گیاهی آفتاب دوست می باشد به همین منظور اگر منزل شما آفتابگیر است گیاه را در جایی قرار دهید که نور مستقیم خورشید روی برگهای آن بتابد.

مقدار آبدهی مناسب برای گیاه آپارتمانی آلوئه ورا

آلوئه ورا همانند کاکتوس ها به آبیاری زیادی نیازمند نمی باشد، زمانی آبیاری را انجام دهید که خاک گیاه کاملا خشک شده باشد، بدین منظور فاصله ی بین دو آبیاری 10 تا 14 روز یکبار مناسب است، البته در فصل های سرد سال نیاز گیاه به آبیاری متفاوت می باشد و به فاصله سه هفته تا یکماه نیز می رسد.

تکثیر گل آپارتمانی آلوئه ورا

این گیاه فوق العاده تکثیر آن بسیار ساده و آسان می باشد و به راحتی می توانید در آپارتمان تکثیر کنید.  آلوئه ورا گیاهی است که از سه طریق کاشت بذر، پاجوش و کاشت بافت تکثیر می شود.

زمان مناسب برای تعویض گلدان گیاه آپارتمانی آلوئه ورا

رشد گیاه آلوئه ورا بسیار سریع می باشد، بدین منظور لازم است شما یک تا دو سال یکبار گلدان را تعویض نمایید و از گلدان بزرگتر استفاده نمایید تا از تجمع بیش از حد ریشه ها در گلدان جلوگیری شود.

گل آلوئه ورا

بارزترین ویژگی خواص درمانی گیاه آلوئه ورا

تقویت کننده بدن، درمان یبوست، معالجه آسم، درمان صرع، تصفیه خون، خارش گزیدگی حشرات، درمان اسهال خونی، معالجه اگزما، رفع ریزش مو، درمان بیماری های کبدی، کنترل قند خون، شادابی و طراوت پوست، درمان بواسیر، درمان پوکی استخوان، تسکین درد گوش و چشم، پیشگیری از سکته مغزی، درمان ایدز، ترک اعتیاد، درمان آرتریت و ...

شیرابه یا ژله گیاه آلوئه ورا به دلیل خواص درمانی و دارویی معجزه آسا و بی شماری که دارد گیاه هزار درمان لقب گرفته است.