یکی از خاص ترین گونه های کاکتوس به نام سفالوسرئوس است که به کاکتوس پیر مرد معروف می باشد این گونه خاص و بسیار جذاب دیدنی را می توان به راحتی در آپارتمان نگهداری کرد. در این مقاله قصد داریم نکات مهم در خصوص نگهداری و پرورش کاکتوس سفالوسرئوس را در آپارتمان بگوییم با ما همراه باشید.

 سفالوسرئوس در آپارتمان

نحوه نگهداری و پرورش کاکتوس سفالوسرئوس در آپارتمان

کاکتوس سفالوسرئوس بومی شرق مکزیک بوده و به نام انگلیسی : CEPHALOCEREUS SENILIS معروف می باشد و از خانواده CACTACEAE  – کاکتوس معروف می باشد. این گونه حالت ستونی بلند با خوشه هایی از ساقه است که می تواند ۵ تا ۱۵ متر قد کشیده و بلند شود، ساقه منحصر به فرد معمولا بدون شاخه است و قادر به مقاومت در برابر وزن شاخه های جانبی نیز نمی باشد. قابل توجه ترین ویژگی آن موهای بلند و پرپشت سفید آن است که برای محافظت از آفتاب در خدمت گیاه است.

گل های کاکتوس سفالو سرئوس سنیلیس یا “کاکتوس پیرمرد” به رنگ های قرمز ، زرد ویا سفید دیده میشود. سفالوسرئوس کاکتوسی است که به دلیل تغییرات جوی و آب و هوایی در جهان کمیاب شده و امروزه از آنها به شدت محافظت میشود و نکته ی قابل توجه اینکه این کاکتوس فقط در طبیعت و با شرایط محیطی گل میدهد و در گلخانه حتی با فراهم کردن شرایط نیز گل نمیدهد، به این دلیل است که شدیداً از آنها محافظت میشود مخصوصاً در زمان گلدهی و تشکیل بذر که معمولا سه الی چهار هفته بعد از گلدهی بذرها تشکیل میشوند. سفالوسرئوس هنگامی که کاکتوس بالغ شود یعنی ده الی بیست سالگی، به سن گلدهی میرسند و گلها همانند اکثر سرئوس ها شبانه باز میشوند و گرده افشانی توسط خفاش ها صورت میگیرد. بذرهای آن به رنگ سیاه است.

مقدار نور مناسب برای کاکتوس سفالوسرئوس در آپارتمان

همیه ما می دانیم که مقدار نوری که به گل تابیده می شود بسیار مهم و حساس است زیرا نور باعث رشد گیاه می شود ولی در مواقعی باعث از بین رفتن گیاه شما می شود. کاکتوس سفالوسرئوس به مکانی با نور کامل خورشید مانند ، نور جنوبی ساختمان برای این گل مناسب است و لازم است از نور مستقیم در تابستان در مناطق گرمسیری در امان باشد.

مقدار آبدهی مناسب برای کاکتوس سفالوسرئوس در آپارتمان

آب مایه حیات تمامی موجودات زنده است پس بنابراین گیاه شما نیاز شدید به آب دارد ولی از آنجایی که کاکتوس ها به مقدار آبی که به آن ها می دهید حساس هستند پس در آبدهی کاکتوس سفالوسرئوس دقت داشته باشید. بین وعده های آبیاری روی خاک تا ارتفاع ۵ سانتی کاملا خشک باشد. در زمستان آبیاری را تا یک یا دوبار در طول فصل کاهش دهید.

خاک مناسب برای کاکتوس سفالوسرئوس در آپارتمان

گیاه در خاک رشد می کند و حتما مهم است که گیاه در چه نوع خاکی باشد تا بتواند رشد کافی را داشته باشد. از ترکیب خاک بسیار سبک نسبت به سایر کاکتوس ها استفاده کنید. از گلدان های لعاب دار سفالی به هیچ وجه استفاده نکنید. این گیاه خاک خشک را بیشتر ترجیح داده و آبیاری زیاد باعث بیماری یا پوسیدگی گیاه می شود.

دمای مناسب برای کاکتوس سفالوسرئوس در آپارتمان

دما تاثیر بسزایی در شادابی و رشد گیاه شما دارد پس بنابراین به دمای محیط خانه خود حتما توجه داشته باشید. دمای حداقل ۱۵ درجه سانتیگراد نیاز دارند . برای رشد بهتر، در دمای کمتر از ۱۵ درجه به گیاه اجازه خواب زمستانی دهید.  

تکثیر کاکتوس سفالوسرئوس در آپارتمان

تکثیر کاکتوس پیر مرد از طریق کاشت بذر یا برش کاکتوس انجام میگیرد. کاشت بذر نیاز به خاک مناسب، نور کافی، دمای مناسب و رطوبت بالا دارد. تکثیر از طریق برش نیز، باید به گونه ای باشد کاکتوس به اندازه ای رشد کرده باشد که بتوان نتیجه ی مطلوب گرفت.پس از برش کاکتوس بهتر است سطح برش خورده را قارچ کشی کرده و قسمت جدا شده را در مکانی سایه و نسبتا خنک نگهداری کرد تا قسمت برش خورده کاملا خشک شود و به اصطلاح پینه ببندد سپس در خاکی با زهکشی بالا کاشته و مجددا در مکانی خنک و روشن نگهداری کرد و پس از گذشت ده الی پانزده روز بعد از کاشت کم کم آبیاری شود. پس از آن میتوان کاکتوس کاشته شده جدید را کم کم به محیطی آفتاب گیر منتقل کرد.