گیاه کامپکت یکی از زیبا ترین گل های آپارتمانی به شمار می آید که در اصل به نام دراسنا کامپکت شناخته شده است و این گیاه بومی مناطق جنوب شرقی آفریقا است.

در اینجا ما قصد داریم شما را با شرایط نگهداری از این گل خاص و زیبا آشنا کنیم تا بتوانید به خوبی از آن در محیط خانه خود نگهداری کنید.

دراسنا کامپکت

شیوه نگهداری از گل دراسنا کامپکت

گل کامپکت یکی از شیک ترین گل های آپارتمانی می باشد و به دلیل خاص بودن این گیاه طرفداران زیادی را دارد.

طریقه نگهداری از گل کامپکت بسیار آسان می باشد و شما می توانید به سادگی از آن مراقبت کنید. برای اینکه بتوانید از این گیاه در منزل خود نگهداری کنید باید به نکاتی که می گوییم حتما توجه کنید:

خاک مناسب برای گل دراسنا کامپکت

تمامی گل ها باید خاک مناسبی را داشته باشند و هر گل خاک خاص خود را دارد. این قبیل از گیاهان نباید خاک زیاد غنی را داشته باشند پس بنابراین بهتر است از خاک بنفشه آفریقایی استفاده شود.

زیرا املاح و ای سی کمتری را دارند و هر چقدر خاک گلدان پیتم اس کمتری داشته باشد برای گل مناسبتر است و کمتر باعث سوختگی در برگ ها می شود. << پیت و لوم بهترین و مناسب ترین خاک برای پرورش و نگهداری گل دراسنا است>>

نکته: از خاک برگ برای گل کامپکت استفاده نکنید زیرا خاک برگ در طی زمان با پوسیده شدن برگهای داخلش گرما و حرارت ایجاد میکند و دمای دور بوته بالا میرود و برگ ها زرد میشود.

نحوه آبیاری صحیح گل دراسنا کامپکت

از آنجایی که گل به آبیاری بسیار حساس می باشد شما باید به زمان آبیاری حتما توجه داشته باشید.

 بهترین روش برای تشخیص اینکه گل کامپکت نیاز به آبیاری دارد این است که سطح روی خاک را چک نمایید زمانیکه که خاک خشک شده باشد بهترین زمان برای آبیاری می باشد .

کم آبی باعث زردی برگها میشه و پر ابی هم باعث زردی برگها میشه. مهم ترین نکته اینه که اگه با آب لوله کشی آب بدید به خاطر داشتن فلوراید ، بی کربنات ، کربنات خاکش شور میشه و میزان EC یا همون شوری خاک میره بالا، بعد میبینید نوک برگها داره خشک میشه یاسیاه میشه و از زیبایی این گل کم میکنه ، برای اینکه این مشکل پیش نیاد باید آب کتری سرد شده رو بذارید بمونه توش آب لیمو بریزید و با اون آب آبیاری کنید ! تا شوره هارو بشوره و از بین ببره !

گل دراسنا نسبت به خشکی حساس است .
در تابستان دو بار در هفته و در زمستان یک بار در هفته نیاز به آبیاری دارد .
مراقب باشید زهکش همیشه باز باشد تا از باتلاقی شدن خاک جلوگیری کن.

نور مناسب برای گل دراسنا کامپکت

گل کامپکت سایه دوست است یعنی اینکه نور کم برای آن مناسب است و بهتر و سر سبزتر می باشد. یکی از عوامل سوختگی نوک برگ ها و ایجاد ظاهر نامناسب نور مستقیم و شدید خورشید هست .

پس بهتر است این گیاه در نور خیلی زیاد قرار نگیرد زیرا اصلا به نور نیاز احتیاج ندارد . گیاه مناسبی هست برای محیط های کم نور اما بهتر است مقداری افتاب پشت پرده را دریافت کند .  این گیاه برای میز ادارات و شرکت ها مناسب هست .

<<البته هر محیطی برای نگهداری آن مناسب می باشد و حتی در محیط گلخانه و حیاط در آفتاب کامل نیز رشد می یابد>>

دمای مناسب برای گل دراسنا کامپکت

گل کامپکت به سرما خیلی حساس می باشد. بنابراین در فصل زمستان از سرمای زیاد در برابر گل خود محافظت کنید . بهترین دمای رشد همان دمای داخل اتاق است فقط در صورت گرم شدن زیاد هوا در تابستون باید رطوبت محیط رو هم طبعا بالا ببرید چون گرمای خشک! برای گیاهان سم می باشد. می توانید روز های تابستان که در خانه نیستید و ممکن است در غیاب شما هوا خیلی گرم شود پس پیشنهاد می شود تشتی را پر اب کنید و نزدیک گیاهان خود بگزارید تا هوا مرطوب شود و محیط گرم خشک نباشد.

بهترین درجه حرارت برای نگهداری این گل در زمستان 16 درجه و در تابستان حداکثر 24 درجه سانتیگراد است .
گل دراسنا تا دمای 13 درجه نسبت به سرما مقاوم است.

رطوبت برای گل دراسنا کامپکت

گل کامپکت و در کل خانواده ی دراسنا کلا یه ۴۰ درصد رطوبت نیاز دارند که درواقع همان رطوبت داخل منزل حساب میشود.

در فصل تابستان در داخل ظرفی اب بریزید و در زیر گلدان بگذارید تا رطوبت هوا را بیشتر کند . زیر گلدان چیزی بذارید که کف گلدان با اب تماس طولانی نداشته باشه.

دراسنا را در تابستان 2 تا 3 بار و در زمستان هفته ای یک بار غبار پاشی کنید .

اگر درجه حرارت پایین تر از 13 درجه سانتیگراد است ، از غبار پاشی خودداری کنید .

کود دهی گل دراسنا کامپکت

این گل به کود پودری و جامد حساس می باشد حتما از کودهای مایع استفاده کنید حتما از اسید هیومیک استفاده کنید ،مثل کود گرین آپارتمانی ….حتما از اسید هیومیک ،توی برنامه غذایی این گل استفاده کنید.ماهی یک بار همین کودگرین خیلی رقیق تغذیه کنید.

دراسنا کامپکت

طریقه تکثیر و قلمه زدن گل کامپکت

  1.  به مرور زمان گیاه رشد میکند و ساقه آن بلند میشود و چند شاخه تولید میکند. زمانی قد کشید و بلند شد ، همانند دراسنا پرچمی یا درسنا بلالی ، میتونید  ساقه رو به طول ۲۰-۱۰سانتی متر ببرید و وقتی شیره آن خارج شد درخاک قرار بدهید.
  2. میتونید از ساقه ی بدون برگ هم استفاده کنید و به صورت افقی روی خاک قرار بدهید و کمی فشار بدهید تا چند سانتی متر در خاک فرو برود. همچنین میتوانید ساقه را ببرید و خورد خورد کنید و بگذارید روی خاک تا ریشه بزند و سپس بعد از جوانه زدن به یک گیاه کامل تبدیل می شود. حتما یک تیکه پلاستیک را روی محیط کشت بکشید تا مرطوب شود محیط مرطوب کمک می کند زودتر ریشه بزند.

نکته: اگه گیاهتان به هر دلیلی شکست نگران نباشید چون هم از قسمتی که شکسته شده مجدد رشد میکند و هم اینکه قسمت شکسته شده را میتوانید به عنوان قلمه استفاده کنید و گیاه جدیدی داشته باشید.

بیماری و آفت در گل دراسنا

1 - زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگ ها و ساقه های گیاه مشاهده می شود :
درمان : عامل آن حشره ی آفت است ، هر دو هفته یک بار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور ، گیاه را سم پاشی کنید ، گلدان را از مجاورت گیاهان دیگر دور کنید .
 
2 - برگ ها زرد رنگ و پوسیده شده ، ریشه در حال پوسیدن و گیاه خود را انداخته است :
درمان : آبیاری بیش از اندازه عامل آن است ، اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله ی بین دو آبیاری خشک شود ، سپس آبیاری نمایید ، زهکش را بازدید کنید.
 
3 - برگ ها تغییر رنگ داده و لکه های قهوه ای روی آن ها مشاهده می شود :
درمان : عامل آن حشره ی آفت است ، هر ماه یک بار با سم حشره کش نفوذی گیاه را طبق دستور سم پاشی کنید تا علائم بر طرف شوند .
  
4 - حاشیه ی برگ های پایین زرد ، نوک آن ها قهوه ای و سقوط می کنند :
درمان :گیاه خیلی تشنه است ، گلدان را برای مدت 15 دقیقه درون تشت پر از آب قرار دهید ، آبیاری را تنظیم کنید .

 
5 - برگ ها کم رنگ شده و می ریزند :
درمان : هوا خیلی گرم و خشک است ، گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید ، هفته ای سه بار در تابستان غبار پاشی کنید ، گیاه را در معرض کوران هوا قرار ندهید .
 
6 - لکه های سوخته قهوه ای روی برگ ها مشاهده می شود :
درمان :در آفتاب غبار پاشی نکنید ، قطرات آب در عبور دادن نور خورشید مانند ذره بین عمل می کنند .
 
7 - ساقه از بالا شروع به پوسیدن نموده و برگ ها هم شروع به ریزش نموده اند :
درمان :هوا خیلی سرد است ، گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید .
 
8 - برگ ها رنگ خود را از دست داده اند :
درمان :نور کافی نیست ، گیاه را به محل روشنتری ببرید ، مواظب اشعه ی مستقیم آفتاب باشید .
 
9 - برگ های جدید ریز هستند و رشد گیاه کند شده است :
درمان :گیاه نیاز به تغذیه ی مصنوعی دارد ، هر دو هفته یک بار طبق دستور عمل کنید .
 
10 - برگ ها زرد و تار عنکبوت زیر آن ها مشاهده می شوند :
درمان :کنه ریز قرمز عامل آن است ، هر دو هفته یک بار با سم کنه کش طبق دستور گیاه را سم پاشی کنید ، غبار پاشی در کاهش آفت مؤثر است .
گیاهان آپارتمانی مختلف و مناسب برای اتاق های مختلف خانه!